تاریخچه صنعت بسته بندی

امروزه برای محافظت کامل از ماهیت و اصالت کالاها و محصولات، از بسته بندی استفاده می‌شود. به بیانی، نمایش ظاهر زیبا و محافظت از مشخصات فنی کالاها از اهداف اصلی انواع بسته بندی هستند. ایده‌های بسته بندی خلاقانه هم به همین میزان مورد توجه تولید کنندگان قرار دارد.

این ایده‌ها نقش به سزایی در جلب نظر مشتریان دارند. به صورتی که می‌توان بیان کرد که بسته بندی خلاقانه شکلات می‌تواند فروش شکلات‌های آن برند را چندین برابر کند. اگر می‌خواهید بدانید که انواع بسته بندی از کجا و از کی شروع شده است، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه صنعت بسته بندی در جهان

بسته بندی اولیه 5000 سال قبل از میلاد مسیح، حتی با بسته بندی حبوبات الان، قابل قیاس نیست. برگ‌ها و صدف حلزون تنها وسایلی بودند که برای بسته بندی خوراکی‌ها استفاده می‌شدند. هدف نهایی و اصلی بسته بندی با برگ یا صدف حلزون، محافظت از مواد غذایی بود.

پوست حیوانات مثل پوست گوسفند برای محافظت ار مواد غذایی در حین حمل و نقل کاربرد داشت. گفتنی است که این سه وسیله برای بسته بندی خوراکی، در دسترس همگان قرار نداشت و عده کمی از انسان‌ها آن‌ها را داشتند.

4000 سال قبل از میلاد مسیح نیز از جعبه‌های چوبی و ظروف گلی برای محافظت از خوراکی‌ها استفاده  می‌شد. همچنین، این دو وسیله برای داد و ستد محصولات خوراکی کاربرد داشتند.

روند پیشرفت انواع وسایل بسته بندی از 4000 سال قبل از میلاد مسیح آغاز شد.

در 1500 سال بعد یعنی 2500 سال قبل از میلاد مسیح، شیشه بوجود آمد. رومی‌ها موفق به ساخت شیشه برای اولین بار بودند. پس از وارد شدن شیشه به دنیای آن روزها، انسان‌ها به فکر جابه‌جایی و حمل مایعات افتادند. تولید ظروف شیشه‌ای توخالی، حاصل تفکرات آن‌ها در 100 سال قبل از میلاد مسیح بود.

تاریخ اکتشاف پاپیروس در مصر به 3000 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. اما اولین کارخانه کاغذ سازی در قرن ششم توسط چینی‌ها تاسیس شد.

چینی‌ها فرآیند تولید کاغذ را خیلی وقت قبل از اعراب فراگرفته بودند. اعراب نیز کارخانه‌ای را در بغداد تاسیس کردند. در این کارخانه تازه تاسیس ابتکار جدیدی به کار گرفته شده بود. آن‌ها به جای بامبو از پارچه استفاده می‌کردند.

در سال 1100 برای بسته بندی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها از فلزات استفاده می‌کردند. مردم آن زمان به تازگی فلزهایی مثل طلا را کشف کرده بودند.

همچنین آن‌ها به این نکته پی برده بودند که استحکام بالای فلزها باعث می‌شود تا مایعات نگهداری شده در فلز را تا فاصله‌های دورتری جابه‌جا کرد.

تقریبا در یک قرن بعد، قوطی‌های حلبی ساخته شدند و تحول بسیار بزرگی در ظروف بسته بندی مایعات شکل گرفت. اما افراد برای بسته بندی مایعات در قوطی‌های حلبی همچنان مشکل داشتند. احتمال فاسد شدن و بو گرفتن مایع در آن‌ها خیلی زیاد بود.

پیشنهاد حفاظت از غذاهای ارتش فرانسوی با بهترین راهکار توانست راه جدیدی را پیش روی مردم فرانسه بگذارد. ریختن خوراکی‌ در کوزه‌های شیشه‌ای که درب آن‌ها با چوب پنبه و موم بسته می‌شد، همان راه جدید بسته بندی مواد غذایی بود.

استعلام قیمت و مشاوره رایگان

دلایل اهمیت کارتن سازی در رشد کسب و کارها

رشد و توسعه کسب و کارهای امروزی با صنایع مختلفی گره خورده است. اهمیت کارتن سازی و

تاریخچه صنعت بسته بندی

امروزه برای محافظت کامل از ماهیت و اصالت کالاها و محصولات، از بسته بندی استفاده می‌شود. به

بسته بندی مقوایی، انواع و نکات آن

بسته بندی یکی از مهمترین ارکان عرضه کالاهای صنعتی و غیر صنعتی است. عرضه کالا به صورت

Solverwp- WordPress Theme and Plugin